AGE’s wat zijn dat?

De afkorting van AGE is: Advanced Glycation End Products (AGE’s) of ook wel letterlijk vertaald: voortgeschreden-versuikeringseindproducten. De naam duidt op het onherstelbaar beschadigd zijn van eiwitten, doordat suikergroepen (bv glucose) er aan verankerd zijn gaat het eiwit als het ware stuk. AGE’s hebben een bruine kleur en maken onze voeding heerlijk van smaak en krokant. AGE’s zijn de bruinkleurige resultaten van de Maillard-reactie. Tevens zorgen ze voor een langere houdbaarheid. Ook ons lichaam kan AGE’s maken. Ze hopen zich op in de weefsels en zorgen voor een snelle veroudering en het ontstaan van vrijwel elke welvaartsziekte.

Hoe ontstaan AGE’s

AGE’s kunnen ook in ons lichaam ontstaan. Glucose wordt gekoppeld aan collageen of andere eiwitten of vetten. Onze nieren voeren AGE’s weer af, maar ze stapelen ook op in de weefsels. In onze weefsels dragen ze bij aan ongeveer elke denkbare welvaarts- en verouderingsziekte. Te denken aan diabetes, Alzheimer, hart- en vaatziektes tot staar en stijve pezen. Er is geen enkele wetenschapper die twijfelt aan de schadelijkheid van AGE’s zodra ze eenmaal de cellen en weefsels hebben gebarricadeerd. Ook door middel van hoge bloedsuikerspiegels kunnen AGE’s ontstaan.

Maillard-reactie

De Maillard-reactie is een chemische verbinding van suikers en eiwitten of suikers en vetten. Deze Maillard-reactie treedt meestal op tijdens het koken. Bij het koken en bakken van voedsel krijgt het voedsel meestal een heerlijke geur en smaak. De toename van ongezonde mensen die we momenteel zien, hangt zeker samen met de toegenomen hoeveelheid AGE’s in ons voedsel. Doordat AGE’s zorgen dat het voedsel smakelijker is, zorgen ze er daarmee voor dat de mens zich overeet. Zo wordt de belasting van het lichaam met oxidanten verhoogt, en veroorzaakt het insulineresistentie en chronische ontstekingen. Met een goede voeding, een leefstijl aanpassing volgens de manier van de Hormoonfactor voeding ziet men binnen enkele maanden dat het lichaam zich herstelt. Minder belasting van AGE’s is levensduur verlengend. Men is daarom nooit te oud om het roer nog om te gooien en gezond te gaan leven. Pas simpelweg stap voor stap uw leefstijl aan. Probeer het gewoon en ervaar zelf wat het voor u doet.

Goede tips om AGE’s aan te pakken en te voorkomen

  • Neem geen producten zoals kaas, vlees, gebrande noten en bacon. Deze zitten bomvol met AGE’s
  • Plantaardige producten vormen veel minder AGE’s tijdens de bereiding dan dierlijke producten
  • Neem geen frisdranken die methylglyoxal bevatten. Dit is namelijk een voorloper van de snelle vorming van AGE’s
  • Vermijd bij het bereiden van vlees, gevogelte en vis hoge temperaturen (frituren vormt meer AGE’s dan bakken)
  • Vermijd langdurig bakken en/of braden (een goed doorgebakken biefstuk bevat meer AGE’s dan een kortgebakken biefstuk)
  • Stoven vormt minder AGE’s dan bakken, bijvoorbeeld bij het bereiden van vis in eigen vocht
  • Verlaag de zuurgraad (pH). Marineren in azijn of citroensap remt de vorming van AGE’s tijdens het bereiden
  • Verander je leefstijl en stap over naar een leefwijze volgens de Hormoonfactor voeding

Wil je meer informatie over hoe je leefstijl kunt veranderen, of een persoonlijke analyse van je hormoonhuishouding met persoonlijke begeleiding om je weer energiek, fit en slank te voelen?