Recent onderzoek geeft weer dat dit type dieet Hashimoto positief beïnvloedt.

Kan voeding jouw schildklier antilichamen reduceren? Een groep van Italiaanse onderzoekers hebben recent een onderzoek gepubliceerd over de effecten van voeding op Hashimoto’s, en zij zeggen “Ja”!

In de loop van 3 weken, werden 180 mensen met Hashimoto’s gerandomiseerd om een gespecificeerd onderzoek dieet te ontvangen versus een standaard ‘laag in calorieën’ dieet. 108 patiënten aten het gespecificeerd dieet, terwijl 72 patiënten serveerde als controlegroep en volgde het lage-calorie dieet zonder beperkingen of schildklier antilichamen richtlijnen (Schildklier Peroxidase antilichamen (TPO antilichamen), Thyroglobuline antilichamen (TG antilichamen) en anti-microsomale antilichamen), TSG, vrij T3, vrij T4 net zoals lichaamsgewicht, BMI en compositie was gemeten vooraf en aan het einde van het onderzoek bij allebei de groepen.

Resultaten van het onderzoek

Na maar 21 dagen, toonden alle patiënten een significante daling in hun schildklier antilichamen, dat duidt aan hoe agressief de aanval is op de schildklier. (Hoe hoger de antilichamen, hoe agressiever de aanval, en een daling van 10% of meer is beschouwd een verbetering). Dit betekent dat hun conditie aan het verbeteren is!

  • Thyroglobuline (TG) antilichamen daalde 40% (-40%, P<-0.013)
  • Schildklier Peroxidase (TPO) antilichamen daalde 44% (-44%, P<0.029)
  • Anti- microsomale antilichamen daalde 57% (-57%, P<0.000)

In tegenstelling, de patiënten die de standaard ‘laag in calorieën’ dieet volgde zagen een toename in de schildklier antilichamen resultaten. Dit betekent dat hun conditie aan het verergeren is.

  • Thyroglobuline (TG) antilichamen toegenomen met 9% (+9%, P<0.017)
  • Schildklier Peroxidase (TPO) antilichamen toegenomen met 16% (+16%, P<0.004)
  • Anti-microsomale antilichamen toegenomen met 30% (+30%, P<0.028)

Na 21 dagen, toonden de patiënten een geringde daling in lichaamsgewicht, BMI en vet massa. “Met betrekking tot de lichaamsparameters gemeten in patiënten die het dieet volgden, een reductie in lichaamsgewicht (-5%, P<0.000) en BMI (-4%, P<0.000) waren waargenomen.

Voeding

Lage koolhydraten – het gespecificeerde dieet was gebaseerd op de volgende richtlijnen: 12-15% koolhydraten, 50-60% proteïnes en 25-30% vetten (de standaard Westerse dieet bevat 50% koolhydraten, 15% proteïnen en 35% vetten).

Groenten – Patiënten werden gezegd om groenten te eten, inclusief grote bladgroenten (maar om goitrogenen te uitsluiten)

Vlees – Patiënten werden gezegd om alleen mager, rood of wit vlees te eten. Vis mocht ook.

Uitgesloten goitrogenen – de auteurs noteerde de volgende als goitrogenen: “kruisbloemig groenten (Brassicaceae) familie (koolzaad, kool, raap, waterkers, rucola, radijs, mierikswortel) melk, soja, spinazie, gierst, tapioca en sla. Ook sommige additieven, bijvoorbeeld nitraten, die wordt gebruikt voor vis en vlees conservering wordt gezien als goitrogenen.

bron

Wil je meer weten over hoe voeding jou kan helpen met jouw Hashimoto?

Ik kan je hierbij helpen, omdat ik als geen ander weet hoe het is om deze problemen te hebben. En ik kan je daarom alle handvatten, tips en trucs geven. Zie het als een soort van mini-cursus voor heel jouw leven waar je echt iets aan hebt. Nooit meer zoeken naar de oplossing, maar alles (het hele traject) in hapklare brokken voor jou.

Kies het pakket hieronder. Speciaal voor mensen met o.a. Hashimoto!

Ellen Tiben |Gezond NU pakket

Gezond NU pakket

€ 295,00

(incl. BTW)