Hoofdpijn, vermoeidheid, een opgeblazen gevoel en stemmingswisselingen…Het zijn maar een paar klachten van het aantal waarmee heel wat vrouwen maandelijks te kampen hebben.

Lees hier meer over wat je er aan kunt doen, en wat de oplossing is om van deze klachten af te komen. Ik geef je een aantal tips en adviezen wat je er aan kunt doen.

Wanneer beginnen de klachten

Ongeveer 2 weken voor de menstruatie steken de klachten de kop op, en verdwijnen meestal weer bij het doorbreken van de menstruatie.

Tijdens deze fase van je menstruatie maakt je lichaam meer progesteron aan, door deze hogere dosis trekken je darmen minder goed samen waardoor voedingsresten gisten en er meer gasvorming ontstaat. Dat verklaart waarom veel vrouwen met PMS vaak klagen over een opgeblazen gevoel.

Maar niet alleen progesteron is hier verantwoordelijk voor, maar ook bepaalde neurotransmitters, die prikkels naar onze hersenen sturen zouden niet naar behoren werken. En hiermee wordt onze stemming beïnvloed. En tevens heeft stress een enorme invloed op PMS. Vrouwen met PMS bevinden zich vaak in een fase van hun leven waarin er behoorlijk wat spanningen zijn. Opgroeiende kinderen, een drukke baan, veel verantwoordelijkheid, de zorg voor ouders. Deze druk in combinatie met een hormonale disbalans, zorgt dat PMS erg vaak voorkomt.

Zo geraak je ervan af

Vrouwen met PMS worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd. En een echte behandeling bestaat er nog niet, en dat is makkelijk te verklaren want het onderliggende proces bij PMS begrijpt men binnen de geneeskunde nog niet helemaal. Want waarom heeft de ene vrouw hier wel last van en de ander niet? Ik ontvang dan ook veel vrouwen met PMS in mijn praktijk. Gelukkig hebben ze wel baat bij de behandel methode die ik met hun bespreek.

Er zijn namelijk wel oplossingen voor dit probleem. PMS berust namelijk op een disbalans tussen 2 hormonen. Namelijk oestrogeen en progesteron, die de klachten veroorzaakt. Maar ook voeding doet hierin veel. Vaak eet men te veel snelle koolhydraten. Dat is geen juiste voeding. Dus om de voeding aan te pakken kan de PMS klachten zeker verminderen. Tevens is het aan te raden een progesteron crème te smeren. En een aantal supplementen om te korten op te heffen is ook raadzaam.

Wil je meer info over PMS hebben of heb je zelf PMS en wil je hier nu eindelijk van af? Wacht dan niet langer.